Pagina

Volume producten met fairtrade keurmerk groeit met 20 procent

Stichting Max Havelaar is verantwoordelijk voor het internationale Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt. Producten met Fairtrade keurmerk worden steeds vanzelfsprekender. “Dat komt ten eerste door de jarenlange inzet en het pionierswerk van een aantal zeer betrokken bedrijven. Vervolgens is de bal opgepakt door Nederlandse supermarkten en A-merken”, zegt Peter d’ Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. Hij vervolgt: “Dat 1 op de 10 bananen ons keurmerk draagt is goed nieuws. Het laat ook zien dat er nog veel ruimte is voor groei. Een mooie uitdaging voor de komende jaren.”
De jaarcijfers van Stichting Max Havelaar laten zien dat koffie en bananen met 60% van de verkopen opnieuw de belangrijkste producten waren in 2011. 1 op de 10 bananen draagt inmiddels het keurmerk. Het totale volume Fairtrade gecertificeerde producten steeg in 2011 met 20% naar 27,5 miljoen kilo met een retailwaarde van 147 miljoen euro. Het aantal bedrijven dat eerlijk verhandelde producten op de markt brengt en aangesloten is bij Stichting Max Havelaar ging van 122 naar 131.
Een belangrijk onderdeel van Fairtrade is de investeringspremie die in de handelsketen wordt gegenereerd. Boerenorganisaties investeren deze premie in versterkingen die zij nodig achten. Zij weten immers zelf het best wat nodig is. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om productiviteitsverbeteringen, onderwijs en gezondheidszorg. In 2011 genereerde de Nederlandse Fairtrade handel een totale premie van 3,3 miljoen euro, 18% meer dan in 2010. Uit consumentenonderzoek van GfK dat NCDO liet uitvoeren blijkt dat parallel aan de marktgroeicijfers het aantal consumenten dat Fairtrade producten koopt ook toeneemt. Van 49,5% van alle huishoudens in 2010 naar 55,3% van alle huishoudens in 2011.

Het Fairtrade keurmerk van Max Havelaar staat voor een andere manier van handel. Het keurmerk biedt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden betere handelsvoorwaarden en daardoor meer inkomenszekerheid. Dit geeft hen de kans op eigen kracht hun leefomstandigheden te verbeteren en te werken aan een duurzame toekomst. Fairtrade geeft consumenten in en buiten Nederland een krachtig middel in handen om armoede te verminderen via de dagelijkse boodschappen.

Document acties